Sosmed:

Wednesday 27 April 2016

5 Amalan ini Bisah Membuka Pintu Rezeki

Tentang islam

http://semua-tentang-agam-islam.blogspot.co.id/
5 Amalan ini Bisah Membuka Pintu Rezeki

1. Berdo'a minta kepada Allah

Seperti Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam beliyau senantiasa berdo'a memohon rezeki setiap menyelesaikan sholat subuh, hendaklah kita juga melakukanya.

"Ya Allah, aku memohon kepada Engkau ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik, dan amalan yang diterima" (HR. Ahmad)

2. Memperbanyak istighfar dan taubat

Dengan beristighfar dapat membuka pintu rezeki, Hendaklah kita memperbanyak istighfar, Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam mengucapkan istighfar kepada Allah sangatlah banyak, setiap harinya. Sedangkan kita tahu bahwa beliyau adalah manusia yang terjamin surganya.

Nabi Nuh 'alahis salam pernah berkata kepada kaumnya yang dikatakan oleh Allah dalam al-Quran:


فَقُل فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (١٠) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا (١١) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا

Artinya : "Maka aku katakan kepada mereka, Beristighfarlah kepada Rabb-mu, sesunggunya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepaamu dengan lebat dan melengkapkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun, dan mengadakan pula di dalamnya sungai-sungai." (QS. Nuh 71 Ayat 10-12).

Allah menjelaskan secara detail tentang rezeki dengan berisrighfar sperti yang tercantum pada ayat diatas. Yang diperkuat dengan hadits nabi yang menyatakan hal yang sama.

Diucapkan dalam hadits: 

مَنْ لَزِمَ الِاسْتِغْفَارَ، جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجًا، وَمِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجًا، وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ


Artinya: '“Sesiapa yang sentiasa beristighfar, maka Allah menjadikan untuknya dari setiap kesedihan ada kegembiraan, bagi setiap kesempitan ada jalan keluar, dan memberinya rezeki yang tidak disangka-sangka.” (Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Daud. Dinilai sahih sanadnya oleh Ahmad Syakir. ) (Tafsir Ibnu Katsir, 4/329)

3. Menyambung silaturahmi

Amalan bisah membuka pintu rezeki selanjutnya adlah dengan menyambung tali silaturahim kepada kerabat. Silaturahim di sini bukan hanya berkunjung kepada teman atau tetangga, tapi hendaknya kita mejalani hubungan yang baik kepada saudara, kerbat terlebih lagi yang mempunyai hubungan darah dengan kita.

Dijelaskan dalam hadits shahih bahawa silaturahim memperpanjang umur dan memperbanyak rezeki.

"Siapa yang bertakwa kepada Rabbnya dan menyambung silaturahmi niscaya akan dipanjangkan umurnya dan hartanya akan diperbanyak, serta keluarganya akan mencintainya." (HR. Bukhari: hadits no. 58).

4. Perbanyak sedekah.
Sedekah atau sedekah boleh dilakukan dengan harta mahupun makanan, diberikan kepada seorang yang memerlukan. Hadits riwayat Abu Hurairah menjelaskan bahawa sedekah tidak akan mengurangi harta. Dengan begitu makna yang tersirat adalah memperbanyak harta.
Dari Asma’ binti Abu Bakar berkata, Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam bersabda bahawa:
“Janganlah engkau menyimpan harta tanpa menyedekahkannya, jika tidak maka Allah akan menahan rezeki untukmu.”
Allah tidak akan menahan rezeki bagi orang yang gemar bersedekah. Hal itu bererti semakin banyak sedekah maka semakin sering pula Allah memberikan rezeki. Pada zaman Rasulullah para sahabat berebut untuk sedekah kerana mengetahui keutamaannya.
Allah Akan Mnggantikan Harta Orang yang Bersedekah.
Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud :
“Tidaklah hamba-hamba Allah bangun di pagi hari, kecuali disertai dengan turunnya dua malaikat. Salah satu dari keduanya lalu berkata : ‘Ya Allah berilah orang yang berinfaq ganti (dari barang yang diinfaqkan)’. Dan salah satu lagi berkata ; ‘Ya Allah berilah orang yang menahan (bakhil) akan kerugian.” (HR. Bukhari dan Muslim).
5. Sholat Dhuha
Sholat dhuha merupakan sholat sunnah yang dilakukan pada waktu dhuha. Waktu dhuha bermula 28 minit setelah waktu syuruk. dan habis 9 minit sebelum masuk waktu zuhur.
Dijelaskan dalam sebuah hadis bahawa setiap ruas tulang di badan ini dalam keadaan berhutang sedekah setiap hari, dan hutang itu boleh dibayar dengan sholat dhuha.
“Hendaklah masing-masing kamu bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu pada setiap pagi. Sebab tiap kali bacaan tasbih itu adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, menyuruh kepada yang ma’ruf adalah sedekah, mencegah yang mungkar adalah sedekah. Dan sebagai ganti dari semua itu, maka cukuplah mengerjakan dua rakaat sholat dhuha.” [HR Muslim 1181]
Memang tidak dijelaskan secara jelas hubungan sholat dhuha dan rezeki. Akan tetapi kita boleh mengambil kesimpulan bahawa sholat dhuha sama dengan sedekah
Demikian beberapa amalan pembuka pintu rezeki yang boleh kita lakukan jika ingin rezeki terbuka luas. Namun, yang perlu diperhatikan bagi kita bahawa beramal ibadah sebaiknya tidak mengharap imbalan dunia semata, akan tetapi akhirat yang diutamakan;.
Maka kerjakan 5 amalan pembuka rezeki tersebut dengan ikhlas dan mengharap pahala dari Allah SWT. Jika Allah memberikan rezekinya di dunia maka bersyukurlah.

Tentang islam

0 komentar:

Post a Comment